Julee had haar fiets tweedehands gekocht. In Amsterdam Zuid. Daar betekent tweedehands nog steeds 160 euro. ‘Zo’n fiets gooi je niet snel weg.' Daarbij had Fietsdepot haar slot niet doorgeknipt. Ze had haar fiets nergens aan vastgemaakt. Fietsdepot kon haar fiets zo optillen en meenemen. ‘Dan is voor 15 euro ophalen goedkoper dan een fiets van een junk als je slot bij fietsdepot ligt.’ Daar had ze een punt. Nieuwe sloten zijn duur. Tweetientjesfietsen missen altijd op wonderbaarlijke wijze een slot. Zo’n fiets en een nieuw slot heb je niet voor 15 euro. Ik ben benieuwd wat er gebeurt in 2017. Als een fiets ophalen 40 euro gaat kosten. Voor 40 euro heb je namelijk een nieuwe tweetientjesfiets èn een nieuw slot. Misschien dat je zelfs een beetje geld overhoudt. Geen heler die het dan nog overweegt om zijn verkeerd gestalde tweetientjesfiets op te halen. Snijdt Fietsdepot zichzelf dan niet in de vingers? Het grote aantal niet opgehaalde fietsen is toch juist een probleem voor Fietsdepot? Door de prijs op te hogen zullen toch juist minder mensen hun fiets komen ophalen? In ieder geval de helers. Dan wordt het aantal niet opgehaalde fietsen alleen maar groter. Of zullen fietsers door de hoge prijs hun fiets beter gaan stallen? Ik vraag het me af.
|
Een aantal keer per maand blogt FIETS020 over de projecten die op dat moment actueel zijn.
|