Een kijkje in de ASVA fietsverkoop
Ik mocht meelopen met de ASVA fietsverkoop. Naast een groep van 16 studenten stond ik op donderdag om iets voor enen voor het kantoor van de ASVA op de Roeterseilandcampus. Om 13 uur hield Iris, degene die de fietsverkoop leidde, een introductiepraatje. Wie de ASVA is en waar de fietsen vandaan komen. Daarna liep iedereen naar beneden. Een paar meter verder op de Nieuwe Achtergracht stond een busje met daarvoor een aantal fietsen uitgestald. Drie mensen van Pantar stonden ernaast. Iris noemde vier namen op. Degenen die zich als eerste hadden aangemeld waren als eerste aan de beurt. Zij hadden eerste keus. Zij mochten alle fietsen uitproberen en er eentje kiezen. Als zij een fiets hadden uitgezocht noemde Iris weer vier namen op, totdat iedereen was geweest. De fietsen werden ter plekke versteld. Iedereen kreeg gratis lichtjes en sloten konden bij de bus worden gekocht. De fietsen zagen eruit zoals ik tweetientjesfietsen ken. Redelijke fietsen. Een beetje roestig hier en daar. Niet hele goede fietsen. Al zag ik op de lijst van Iris dat er heel wat merkfietsen tussen zaten. Ze waren in ieder geval niet opvallend, behalve de bel dan. Daar had de ASVA namelijk iets op bedacht. Iedere ASVA fiets was voorzien van een knalgele bel. Valt hij toch een beetje op. Dus mocht je ooit een fiets voor twee tientjes met een knalgele bel tegenkomen op straat, grote kans dat dat een gestolen ASVA fiets is. Een opgeknapte fiets van Fietsdepot. Een fiets die daar nooit is opgehaald en waarschijnlijk ooit een tweetientjesfiets was. Een gestolen fiets. Die nu dus weer gestolen is en door het leven gaat als tweetientjesfiets.
Reparatiekosten
Pantar bracht ook een gerepareerde fiets mee. Die was vorige week tijdens de fietsverkoop meegenomen. Ter reparatie. Nu was hij weer heel. De eigenaar kon hem alleen niet ophalen. Die had om 13 uur les. Gelukkig houdt de ASVA van een goede service. De fiets kreeg een plekje in de fietsenstalling en de sleutel ging mee naar het ASVA kantoor. Dan kan de eigenaar hem daar ophalen. Wanneer hij tijd heeft. Toch fijn als je net gekochte fiets gratis wordt gerepareerd. Met een tweetientjesfiets moet je net geluk hebben. Een rondje fietsenmaker is soms duurder dan je tweetientjesfiets zelf. Dan is je fiets niet echt een tweetientjesfiets meer met al die reparatiekosten. Of maakt het je voor twee tientjes niet zo veel uit in welke staat je illegale fiets verkeerd? Je hebt gewoon een fiets nodig. En mocht hij stuk gaan dan haal je voor hetzelfde geld een nieuwe. Misschien nog wel goedkoper dan de fietsenmaker. En misschien wel net zo makkelijk.
Pantar niet altijd even soepel
Vaak worden er wel rond de 20 fietsen verkocht op de ASVA fietsverkoop. Nu dus 16. Althans dat was de bedoeling. Helaas was Pantar een fiets vergeten mee te nemen. 15 fietsen voor 16 studenten. Degene met de laatste aanmelding had dus geen fiets. Gelukkig was de een na laatste ook niet blij met de laatst overgebleven fiets. Samen mochten zij bij Pantar dezelfde dag nog een fiets uitzoeken. Pantar zou eigenlijk vandaag met 23 fietsen komen. Voor 23 studenten. De bus kwam alleen niet door de APK keuring. Toen moesten ze een kleiner busje nemen. Met minder fietsen. Veel studenten moesten worden afgebeld. En zelfs met een kleiner busje verliep het dus niet helemaal soepel. Ik vroeg aan een aantal medewerkers van de ASVA wat zij vonden van een duurder fietsdepot. Zij vreesden dat als de prijs van fietsdepot omhoog gaat, de ASVA fiets ook duurder wordt. We zullen het zien.
Ik mocht meelopen met de ASVA fietsverkoop. Naast een groep van 16 studenten stond ik op donderdag om iets voor enen voor het kantoor van de ASVA op de Roeterseilandcampus. Om 13 uur hield Iris, degene die de fietsverkoop leidde, een introductiepraatje. Wie de ASVA is en waar de fietsen vandaan komen. Daarna liep iedereen naar beneden. Een paar meter verder op de Nieuwe Achtergracht stond een busje met daarvoor een aantal fietsen uitgestald. Drie mensen van Pantar stonden ernaast. Iris noemde vier namen op. Degenen die zich als eerste hadden aangemeld waren als eerste aan de beurt. Zij hadden eerste keus. Zij mochten alle fietsen uitproberen en er eentje kiezen. Als zij een fiets hadden uitgezocht noemde Iris weer vier namen op, totdat iedereen was geweest. De fietsen werden ter plekke versteld. Iedereen kreeg gratis lichtjes en sloten konden bij de bus worden gekocht. De fietsen zagen eruit zoals ik tweetientjesfietsen ken. Redelijke fietsen. Een beetje roestig hier en daar. Niet hele goede fietsen. Al zag ik op de lijst van Iris dat er heel wat merkfietsen tussen zaten. Ze waren in ieder geval niet opvallend, behalve de bel dan. Daar had de ASVA namelijk iets op bedacht. Iedere ASVA fiets was voorzien van een knalgele bel. Valt hij toch een beetje op. Dus mocht je ooit een fiets voor twee tientjes met een knalgele bel tegenkomen op straat, grote kans dat dat een gestolen ASVA fiets is. Een opgeknapte fiets van Fietsdepot. Een fiets die daar nooit is opgehaald en waarschijnlijk ooit een tweetientjesfiets was. Een gestolen fiets. Die nu dus weer gestolen is en door het leven gaat als tweetientjesfiets.
Reparatiekosten
Pantar bracht ook een gerepareerde fiets mee. Die was vorige week tijdens de fietsverkoop meegenomen. Ter reparatie. Nu was hij weer heel. De eigenaar kon hem alleen niet ophalen. Die had om 13 uur les. Gelukkig houdt de ASVA van een goede service. De fiets kreeg een plekje in de fietsenstalling en de sleutel ging mee naar het ASVA kantoor. Dan kan de eigenaar hem daar ophalen. Wanneer hij tijd heeft. Toch fijn als je net gekochte fiets gratis wordt gerepareerd. Met een tweetientjesfiets moet je net geluk hebben. Een rondje fietsenmaker is soms duurder dan je tweetientjesfiets zelf. Dan is je fiets niet echt een tweetientjesfiets meer met al die reparatiekosten. Of maakt het je voor twee tientjes niet zo veel uit in welke staat je illegale fiets verkeerd? Je hebt gewoon een fiets nodig. En mocht hij stuk gaan dan haal je voor hetzelfde geld een nieuwe. Misschien nog wel goedkoper dan de fietsenmaker. En misschien wel net zo makkelijk.
Pantar niet altijd even soepel
Vaak worden er wel rond de 20 fietsen verkocht op de ASVA fietsverkoop. Nu dus 16. Althans dat was de bedoeling. Helaas was Pantar een fiets vergeten mee te nemen. 15 fietsen voor 16 studenten. Degene met de laatste aanmelding had dus geen fiets. Gelukkig was de een na laatste ook niet blij met de laatst overgebleven fiets. Samen mochten zij bij Pantar dezelfde dag nog een fiets uitzoeken. Pantar zou eigenlijk vandaag met 23 fietsen komen. Voor 23 studenten. De bus kwam alleen niet door de APK keuring. Toen moesten ze een kleiner busje nemen. Met minder fietsen. Veel studenten moesten worden afgebeld. En zelfs met een kleiner busje verliep het dus niet helemaal soepel. Ik vroeg aan een aantal medewerkers van de ASVA wat zij vonden van een duurder fietsdepot. Zij vreesden dat als de prijs van fietsdepot omhoog gaat, de ASVA fiets ook duurder wordt. We zullen het zien.
Iris bij de ASVA fietsverkoop met de fietsenlijst