Op 13 januari woonde ik de lezing Bike & City #6: Sharing the City bij. De reeks lezingen van Bike & City focussen zich op de fietscultuur in Amsterdam. Degene waar ik bij was ging over delen. Hoe delen we de weg als fietser met andere vervoerders en is een fiets op zichzelf deelbaar? De manager van Fietsdepot, Pieter Berkhout, was een van de sprekers. Hij maakte de eerste cijfers bekend van 2015. Wij kregen de primeur. In 2015 werd 46 procent van de 37383 fietsen die fout of te lang geparkeerd stonden opgehaald door de eigenaar. Van de 24920 verwaarloosde fietsen werd er maar 0.3 procent opgehaald. Goed nieuws volgens Berkhout. Voorheen werd namelijk maar 25 procent van de fietsen opgehaald, nu grofweg 50. Toch blijft maar liefst de helft staan. Berkhout verbaast zich over de mooie fietsen die blijven staan bij Fietsdepot. 'Verwaarloosde kapotte fietsen zijn begrijpelijk, maar al die goed onderhouden fietsen.. Zonde.'
Een vraag bleef door mijn hoofd spoken. Zouden de goed onderhouden fietsen die blijven staan bij Fietsdepot grotendeels tweetientjesfietsen zijn? Fietsen die eigenlijk zijn gestolen en op straat voor twee tientjes illegaal zijn doorverkocht? Logisch dat tweetientjesfietseigenaars hun fiets niet komen ophalen bij Fietsdepot. Lijkt mij vrij riskant. Wie weet word je daar voor heling opgepakt. Het is immers niet jouw fiets, maar een gestolen fiets die jij op straat hebt gekocht van iemand die heel waarschijnlijk de fietsendief was.
Ik vraag me af of je net zo zuinig bent met een tweetientjesfiets als met een fiets van reguliere prijs. In een fietsenwinkel kost een goedkope tweedehands fiets toch al gauw 60 euro. Voor een student als ik een hoop geld. Met zo'n fiets zorg ik wel dat hij goed op slot staat, met een goed slot en ergens aan vast geparkeerd. Misschien dat ik hem zelfs verf en zorg dat hij opvalt. Anders wordt hij zo gestolen. Ik denk dat er met tweetientjesfietsen anders wordt omgegaan. Waarom zou je investeren in een fiets die toch al zo goedkoop was? Wie gaat er nou een slot kopen die duurder is dan zijn fiets? Ik denk dat tweetientjesfietsen makkelijker worden gestolen. Ze vallen vaak niet op en hebben slechte sloten. Misschien dat tweetientjesfietsen ook vaker door Fietsdepot worden meegenomen. Als er geen plek in de fietsenstalling is zet je een tweetientjesfiets toch eerder buiten de stalling dan een fiets die meer geld kostte, met het risico dat hij makkelijker wordt gestolen of wordt meegenomen door Fietsdepot. Als dat gebeurt is het jammer, maar het maakt je minder uit. Hij was toch goedkoop en voor je het weet heb je een nieuwe. Als je goed afdingt zelfs voor 15 euro. Dan ben je hetzelfde kwijt als wanneer je je fiets bij Fietsdepot ophaalt. Daarbij is Fietsdepot een heel eind weg, achter Sloterdijk. Een nieuwe tweetientjesfiets vind je al in het centrum. Ik denk dat veel tweetientjesfietseigenaars de moeite niet willen nemen om hun fiets op te halen bij Fietsdepot.
Voor ik het weet heb ik de vraag tijdens de lezing aan Berkhout gesteld. Hoe ziet hij de link tussen prima onderhouden fietsen die blijven staan bij Fietsdepot en tweetientjesfietsen? Berkhout vindt het een interessante vraag. Hij zegt er onlangs een blog over te hebben gelezen. Als manager van Fietsdepot heeft hij hier nog niet bij stilgestaan, maar hij ziet er zeker een kern van waarheid in. Hij vindt het aannemelijk dat veel tweetientjesfietsen nooit worden opgehaald, omdat het voor de eigenaars niet duidelijk is wat ze te wachten staat. 'Staat er politie, word ik verhoord of meteen meegenomen? Dit zou eigenaars weleens kunnen afschrikken.'
Na de lezing stap ik op Berkhout af. Of ik hem in de toekomst mag interviewen over tweetientjesfietsen. Hij vindt het een goed plan. Hij zegt dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar waarom goed onderhouden fietsen blijven staan bij Fietsdepot. De link met tweetientjesfietsen vind hij erg interessant. Wellicht dat hij deze informatie meeneemt in een enquête van het Fietsdepot. Ik ben benieuwd. Grote kans dat het mijn blog is die hij heeft gelezen. Wat leuk!
Een vraag bleef door mijn hoofd spoken. Zouden de goed onderhouden fietsen die blijven staan bij Fietsdepot grotendeels tweetientjesfietsen zijn? Fietsen die eigenlijk zijn gestolen en op straat voor twee tientjes illegaal zijn doorverkocht? Logisch dat tweetientjesfietseigenaars hun fiets niet komen ophalen bij Fietsdepot. Lijkt mij vrij riskant. Wie weet word je daar voor heling opgepakt. Het is immers niet jouw fiets, maar een gestolen fiets die jij op straat hebt gekocht van iemand die heel waarschijnlijk de fietsendief was.
Ik vraag me af of je net zo zuinig bent met een tweetientjesfiets als met een fiets van reguliere prijs. In een fietsenwinkel kost een goedkope tweedehands fiets toch al gauw 60 euro. Voor een student als ik een hoop geld. Met zo'n fiets zorg ik wel dat hij goed op slot staat, met een goed slot en ergens aan vast geparkeerd. Misschien dat ik hem zelfs verf en zorg dat hij opvalt. Anders wordt hij zo gestolen. Ik denk dat er met tweetientjesfietsen anders wordt omgegaan. Waarom zou je investeren in een fiets die toch al zo goedkoop was? Wie gaat er nou een slot kopen die duurder is dan zijn fiets? Ik denk dat tweetientjesfietsen makkelijker worden gestolen. Ze vallen vaak niet op en hebben slechte sloten. Misschien dat tweetientjesfietsen ook vaker door Fietsdepot worden meegenomen. Als er geen plek in de fietsenstalling is zet je een tweetientjesfiets toch eerder buiten de stalling dan een fiets die meer geld kostte, met het risico dat hij makkelijker wordt gestolen of wordt meegenomen door Fietsdepot. Als dat gebeurt is het jammer, maar het maakt je minder uit. Hij was toch goedkoop en voor je het weet heb je een nieuwe. Als je goed afdingt zelfs voor 15 euro. Dan ben je hetzelfde kwijt als wanneer je je fiets bij Fietsdepot ophaalt. Daarbij is Fietsdepot een heel eind weg, achter Sloterdijk. Een nieuwe tweetientjesfiets vind je al in het centrum. Ik denk dat veel tweetientjesfietseigenaars de moeite niet willen nemen om hun fiets op te halen bij Fietsdepot.
Voor ik het weet heb ik de vraag tijdens de lezing aan Berkhout gesteld. Hoe ziet hij de link tussen prima onderhouden fietsen die blijven staan bij Fietsdepot en tweetientjesfietsen? Berkhout vindt het een interessante vraag. Hij zegt er onlangs een blog over te hebben gelezen. Als manager van Fietsdepot heeft hij hier nog niet bij stilgestaan, maar hij ziet er zeker een kern van waarheid in. Hij vindt het aannemelijk dat veel tweetientjesfietsen nooit worden opgehaald, omdat het voor de eigenaars niet duidelijk is wat ze te wachten staat. 'Staat er politie, word ik verhoord of meteen meegenomen? Dit zou eigenaars weleens kunnen afschrikken.'
Na de lezing stap ik op Berkhout af. Of ik hem in de toekomst mag interviewen over tweetientjesfietsen. Hij vindt het een goed plan. Hij zegt dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar waarom goed onderhouden fietsen blijven staan bij Fietsdepot. De link met tweetientjesfietsen vind hij erg interessant. Wellicht dat hij deze informatie meeneemt in een enquête van het Fietsdepot. Ik ben benieuwd. Grote kans dat het mijn blog is die hij heeft gelezen. Wat leuk!
Slide met fietsdepotcijfers van 2015