In 2015 pakte de politie meer fietsendieven dan ooit op (klik hier voor een artikel hierover). Dit alles dankzij de lokfiets: een fiets met een GPS systeem die op drukke pleinen op slot staat. Zodra de fiets wordt gestolen kan de politie besluiten of ze de dief meteen pakken of langere tijd de fiets willen volgen. Misschien heeft de dief wel meerdere gestolen fietsen in zijn schuur staan. Netwerken van gestolen fietsenhandel kunnen zo worden opgerold.
In 2015 werden niet alleen de meeste fietsendieven opgepakt, maar ook de meeste elektrische fietsen gestolen (klik hier voor een artikel hierover). De politie vermoedt dat professionele bendes hier achter zitten. In oktober verdwenen er bijvoorbeeld 200 elektrische fietsen van een bedrijf in IJsselstein. De politie komt soms bestelbusjes tegen met gestolen fietsen en vermoedt dat de fietsen in het buitenland worden doorverkocht. Elektrische fietsen staan namelijk goed geregistreerd in Nederland, omdat veel eigenaars hun elektrische fiets verzekeren. Een nieuwe elektrische fiets kost een hoop geld: voor een goedkope variant betaal je al gauw 800 euro. Dan is het toch fijn als je geld terug kan krijgen als je verzekerde elektrische fiets gestolen is. Het verkopen van gestolen fietsen in het land waar ze geregistreerd staan is riskant, zeker voor georganiseerde bendes. De kans dat ze worden ontdekt is groot. Verzekeraars vermoeden dan ook dat veel gestolen elektrische fietsen naar Oost-Europa gaan.
De eerste lokfiets in 2008 was een fiets zonder slot. Dieven werden toen opgewacht en op heterdaad betrapt. De dieven waren echter niet professioneel te noemen. Velen waren junks of gelegenheidsdieven; mensen die alleen de fiets stalen omdat hij niet op slot stond. Nu gaat de politie zich vooral richten op het ontmaskeren van professionele bendes met behulp van lokfietsen. Ditmaal met de elektrische variant, op slot en met GPS systeem.
In 2015 werden niet alleen de meeste fietsendieven opgepakt, maar ook de meeste elektrische fietsen gestolen (klik hier voor een artikel hierover). De politie vermoedt dat professionele bendes hier achter zitten. In oktober verdwenen er bijvoorbeeld 200 elektrische fietsen van een bedrijf in IJsselstein. De politie komt soms bestelbusjes tegen met gestolen fietsen en vermoedt dat de fietsen in het buitenland worden doorverkocht. Elektrische fietsen staan namelijk goed geregistreerd in Nederland, omdat veel eigenaars hun elektrische fiets verzekeren. Een nieuwe elektrische fiets kost een hoop geld: voor een goedkope variant betaal je al gauw 800 euro. Dan is het toch fijn als je geld terug kan krijgen als je verzekerde elektrische fiets gestolen is. Het verkopen van gestolen fietsen in het land waar ze geregistreerd staan is riskant, zeker voor georganiseerde bendes. De kans dat ze worden ontdekt is groot. Verzekeraars vermoeden dan ook dat veel gestolen elektrische fietsen naar Oost-Europa gaan.
De eerste lokfiets in 2008 was een fiets zonder slot. Dieven werden toen opgewacht en op heterdaad betrapt. De dieven waren echter niet professioneel te noemen. Velen waren junks of gelegenheidsdieven; mensen die alleen de fiets stalen omdat hij niet op slot stond. Nu gaat de politie zich vooral richten op het ontmaskeren van professionele bendes met behulp van lokfietsen. Ditmaal met de elektrische variant, op slot en met GPS systeem.