2 mei veilde Fietsdepot fietsen. Fietsen die nooit zijn opgehaald door hun eigenaars. Alleen handelaren kunnen meedoen aan de veiling. Particulier mag je niet meedoen. Maar wel erbij zijn. Het is een openbare gelegenheid. Dus ik was erbij.
De fietsen worden per kavel verkocht. In een bundel van 10 of 20 gesorteerde fietsen. Hoe kleiner de bundel, des te beter de kwaliteit. Een aantal kavels zijn bijzonder. Zo is er een kavel met een bakfiets. Een kavel met racefietsen. Een kavel met vouwfietsen. Zelfs een kavel met fietskratten. Tussen 9 en 10 uur 's ochtends bekijken een handjevol handelaren de fietsen. Er staan 35 kavels in totaal. Iedere handelaar legitimeert zich en geeft zijn Kamer van Koophandel nummer op bij binnenkomst. Om 10 uur begint de veiling. Met een echte veilingmeester. Het bieden begint bij 200 euro. En stopt waar de laatste bieder stopt. Behalve bij de bijzondere kavels. Daar begint het bieden lager. Er wordt per kavel geboden. Dus de groep beweegt zich van kavel naar kavel. Iedere handelaar die wil bieden houdt een kaart met een nummer omhoog. Het nummer van de kavel, de laatste bieder en het bedrag wordt opgeschreven door een medewerker van Fietsdepot en iemand van Handhaving.
'Vandaag wordt er hoog geboden,' merkt een handelaar op. Hij komt hier vaker. 'Normaal ligt de prijs per kavel zo rond de 1000 euro.' Nu gaan er veel kavels weg voor hogere bedragen. 1400 is het hoogste dat wordt geboden. Voor een kavel van 10 fietsen. Goede fietsen weliswaar. Waarom zijn deze fietsen niet opgehaald door hun eigenaars? Ze zien er gloednieuw uit. Daar hoef je weinig aan te doen als handelaar. Die kunnen zo de winkel in. De bakfiets gaat voor 70 euro weg. De 10 fietskratjes voor 75 euro. De handelaar vindt het ook rustig vandaag. 'Normaal staan we hier wel met zo'n 30 man.' Nu zijn er hooguit twintig. Een uur later is de veiling afgelopen. Alle 35 kavels zijn verkocht. Iedere handelaar die een kavel heeft gekocht zet zijn handtekening. De fietsen dienen in een week te zijn opgehaald en per pin te worden betaald. Het transport moeten de handelaren zelf regelen.
Wat een hoge bedragen. Op zijn minst 1000 euro voor 10 of 20 fietsen. 100 euro per fiets waar je niets aan hoeft te doen. 50 euro per fiets die je als handelaar misschien nog moet opknappen. Als er zo hoog wordt geboden, vind ik het geen wonder dat tweedehands fietsen in een fietsenwinkel prijzig zijn. Als je als handelaar winst wilt maken, moet je de prijs wel omhoog gooien. Dan is tussen de 100 en 200 euro niet zo'n gekke prijs voor een goede tweedehands fiets. Opboksen tegen tweetientjesfietsen is zo niet te doen. Behalve met de garantie dat tweedehands fietsen in een fietsenwinkel niet gestolen zijn natuurlijk. De fietsen zijn immers eerlijk verkregen bij Fietsdepot. Maar ook dat kunnen gestolen fietsen zijn. Een gestolen fiets die op straat is verkocht voor twee tientjes kan door Fietsdepot zijn meegenomen, omdat hij verkeerd geparkeerd stond. Hij wordt daar niet gedetecteerd als gestolen, omdat de oorspronkelijke eigenaar geen aangifte heeft gedaan van zijn fiets. De nieuwe eigenaar haalt hem niet op. Hij kostte toch maar twee tientjes. De fiets ophalen is duurder dan de fiets zelf. Daarbij, is het niet riskant om je als heler bij Fietsdepot te melden om je fiets op te halen? Op deze manier blijft een tweetientjesfiets 6 weken staan bij Fietsdepot. Dan kan het zo zijn dat hij middels een veiling in een fietsenwinkel terecht komt. En jij een tweetientjesfiets koopt voor 150 euro. Dan had je hem net zo goed op straat voor twee tientjes kunnen kopen. Zelfde fiets en een stuk goedkoper.
De fietsen worden per kavel verkocht. In een bundel van 10 of 20 gesorteerde fietsen. Hoe kleiner de bundel, des te beter de kwaliteit. Een aantal kavels zijn bijzonder. Zo is er een kavel met een bakfiets. Een kavel met racefietsen. Een kavel met vouwfietsen. Zelfs een kavel met fietskratten. Tussen 9 en 10 uur 's ochtends bekijken een handjevol handelaren de fietsen. Er staan 35 kavels in totaal. Iedere handelaar legitimeert zich en geeft zijn Kamer van Koophandel nummer op bij binnenkomst. Om 10 uur begint de veiling. Met een echte veilingmeester. Het bieden begint bij 200 euro. En stopt waar de laatste bieder stopt. Behalve bij de bijzondere kavels. Daar begint het bieden lager. Er wordt per kavel geboden. Dus de groep beweegt zich van kavel naar kavel. Iedere handelaar die wil bieden houdt een kaart met een nummer omhoog. Het nummer van de kavel, de laatste bieder en het bedrag wordt opgeschreven door een medewerker van Fietsdepot en iemand van Handhaving.
'Vandaag wordt er hoog geboden,' merkt een handelaar op. Hij komt hier vaker. 'Normaal ligt de prijs per kavel zo rond de 1000 euro.' Nu gaan er veel kavels weg voor hogere bedragen. 1400 is het hoogste dat wordt geboden. Voor een kavel van 10 fietsen. Goede fietsen weliswaar. Waarom zijn deze fietsen niet opgehaald door hun eigenaars? Ze zien er gloednieuw uit. Daar hoef je weinig aan te doen als handelaar. Die kunnen zo de winkel in. De bakfiets gaat voor 70 euro weg. De 10 fietskratjes voor 75 euro. De handelaar vindt het ook rustig vandaag. 'Normaal staan we hier wel met zo'n 30 man.' Nu zijn er hooguit twintig. Een uur later is de veiling afgelopen. Alle 35 kavels zijn verkocht. Iedere handelaar die een kavel heeft gekocht zet zijn handtekening. De fietsen dienen in een week te zijn opgehaald en per pin te worden betaald. Het transport moeten de handelaren zelf regelen.
Wat een hoge bedragen. Op zijn minst 1000 euro voor 10 of 20 fietsen. 100 euro per fiets waar je niets aan hoeft te doen. 50 euro per fiets die je als handelaar misschien nog moet opknappen. Als er zo hoog wordt geboden, vind ik het geen wonder dat tweedehands fietsen in een fietsenwinkel prijzig zijn. Als je als handelaar winst wilt maken, moet je de prijs wel omhoog gooien. Dan is tussen de 100 en 200 euro niet zo'n gekke prijs voor een goede tweedehands fiets. Opboksen tegen tweetientjesfietsen is zo niet te doen. Behalve met de garantie dat tweedehands fietsen in een fietsenwinkel niet gestolen zijn natuurlijk. De fietsen zijn immers eerlijk verkregen bij Fietsdepot. Maar ook dat kunnen gestolen fietsen zijn. Een gestolen fiets die op straat is verkocht voor twee tientjes kan door Fietsdepot zijn meegenomen, omdat hij verkeerd geparkeerd stond. Hij wordt daar niet gedetecteerd als gestolen, omdat de oorspronkelijke eigenaar geen aangifte heeft gedaan van zijn fiets. De nieuwe eigenaar haalt hem niet op. Hij kostte toch maar twee tientjes. De fiets ophalen is duurder dan de fiets zelf. Daarbij, is het niet riskant om je als heler bij Fietsdepot te melden om je fiets op te halen? Op deze manier blijft een tweetientjesfiets 6 weken staan bij Fietsdepot. Dan kan het zo zijn dat hij middels een veiling in een fietsenwinkel terecht komt. En jij een tweetientjesfiets koopt voor 150 euro. Dan had je hem net zo goed op straat voor twee tientjes kunnen kopen. Zelfde fiets en een stuk goedkoper.
Voor de veiling en tijdens de veiling
Goede kavel met 10 fietsen, slechte kavel met twintig fietsen. Kavel 13 werd voor 1360 euro verkocht.
Bijzondere kavels